a hard rain's a-gonna fall

Venku leje. Na to, že je lednové ráno, to s počasím vypadá spíš na podzim. Nebo na hodně ošklivé jaro. Po cestě do knihovny pofňukávám nahlas, cítím, jak mi kabát těžkne pod kapkami deště. Je jako houba, nasaje do sebe všechno, s čím se potká. Vodu, vlákna z trochu chlupatější šály, vypadané vlasy, pachy. S těmi pachy je to nejhorší. Nemůžu je večer z kabátu sundat, jako to ostatní.
Zrovna odcházím ze školy, složila jsem úspěšně první zkoušku v letošním zkouškovém období. Mám radost, pro mě je to znamení, že nový rok bude fajn. Že se mi povede to, co si umanu. Že budu dobrá. A přece jenom pofňukávám nahlas, když si jdu vyzvednout knížky k diplomce. Pofňukávám pro pár kapek, měla jsem si vzít ten deštník, ráno jsem nad ním přemýšlela! Jenže já jsem přesně ten typ člověka, co všechno má, ale když to nejvíce potřebuje, nemá to u sebe. Deštník, dioptrické sluneční brýle, kapesníky, kapky do nosu… 
V některých oblastech jsem prostě marná.

S koncem roku se sociální sítě zaplnily různými příspěvky ohledně předsevzetí. Všichni bilancují, shrnují své zážitky z roku 2017 a říkají si, v čem bude ten 2018 lepší. Jak už jsem tu psala, já bilancuju vždycky na začátku akademického roku a předsevzetí si dávám vždy na začátku nového semestru. :D
Ale letos jsem si řekla, že si přece jenom nějaký předsevzetí vymyslím. Nebudu je nikam vystavovat, ptát se lidí na ta jejich a sáhodlouze o tom diskutovat. (Jo a přesně proto teď píšu tenhle článek, že jo. -_-) Jenže já jsem se svým jedním jediným předsevzetím tak spokojená a nadšená, že ho prostě musím pustit dál.

Naučit se přijímat komplimenty.


Tahle věc pro mě není tak jednoduchá, jak se na první pohled zdá. Chválu slyším ráda, asi jako každý z nás. Když se mi něco povede a někdo uzná, že je moje práce dobrá, mám radost. Povzbuzuje mě to, dává mi to sílu pokračovat. Jenže když přijde chvála zničehonic, bez zásluh, bez nějaké činnosti, za kterou bych měla být chválena, není mi to příjemný.

„Dneska ti to sluší.“ 
Ale prosím tě. Vždyť jsem totálně nevyspaná, zničená. Dneska jsem cokoliv, jen ne hezká a upravená.
„Máš krásnou pleť.“
Jo? To je vrstva korektoru, make-upu a dvě vrstvy pudru. To jen tak vypadá, pod tím mám kruhy pod očima, pupínky a jizvičky z dob, kdy jsem měla čelo plný pupínků.
„Hezky zpíváš.“ 
Myslíš? Znělo to dobře? No, stejně se mi to nepovedlo v téhle a téhle části. Tady jsem moc tlačila a tam zase zbytečně ubrala. Jo a tady mi to ujelo.
„Vaše příspěvky v seminářích byly krásně napsané, moc povedené.“
Myslíte? Já si myslím, že to je tím, jaká skupina se na semináři sešla. Všechny příspěvky byly povedené.

A takhle to je prosím pořád. Místo toho, abych kompliment přijala a slušně poděkovala, začnu tomu druhému vymlouvat to, co mi právě pochválil. Místo toho, abych si řekla: „Jo! Někomu se líbí to, co mi dělá radost! (třeba to zpívání a psaní) Jupí!“

Nedávno jsem dočetla jednu knížku. Byla to jen taková poloerotická romanťárna na odreagování, protože mi bylo fakt zle, zrovna jsem dostala antibiotika. 
No dobrá, konec výmluv. (-_-) Prostě tohle čtu, když mám čtecí krizi a potřebuju z ní vysvobodit. Ale fakt mi bylo zle a fakt jsem dostala ATB. 
Každopádně, hlavní hrdinka v jedné pasáži popisuje, jak je důležité komplimenty přijímat, že to zvyšuje sebevědomí. A to všechno prý souvisí s tím, že člověk má nějakou svoji cenu a tímhle si svoji hodnotu uvědomuje. Je blbost se hned před tím druhým shodit a předem poukazovat na své slabé stránky, nedej bože se omlouvat za to, jací jsme.
Ve spojitosti s tím, jak do mě poslední dobou hučely moje kamarádky ohledně mého sebevědomí, tahle pasáž v jinak přeslazený romantický knížce celkem zapracovala. Asi je blbý si ve 24 letech říct, že je na čase s tím něco dělat a brát si ponaučení z knížky pro teenagery nebo znuděný starší dámy, co jí čtou večer pod lampou. (Ha! Všimli jste si tý vtipný narážky na sešítky Večery pod lampou? Dobrý, co? :D) Ale zase oceňuju, že i braková literatura může čtenářce něco dát.
K tomu hučení mých kamarádek můžu podotknout jen to, že jsem z posledního vztahu vylezla s dost pochroumaným sebevědomím. A že je to nejspíš jen moje blbost, protože jsem pitomá. (Teď cituju.)

Tak tohle je moje předsevzetí.

Dost hluboký, co?

To je asi všechno, co jsem chtěla říct. Udivuje mě, že od dost poetickýho popisu dne vždycky sklouznu k takovýmhle kecům. To je ten vliv sociálních sítí. Vždycky se nechám pohltit. To je možná další věc, na které bych mohla zapracovat. :D



Mimochodem – už neprší. Z okna kavárny vidím, jak krásně svítí sluníčko. Ale ono stejně zase začne pršet. A já si jako vždycky vzpomenu na Leoše Mareše. Protože, Lži jsou jako déšť a už zase prší. :D


Žádné komentáře:

Okomentovat

a hard rain's a-gonna fall

Venku leje. Na to, že je lednové ráno, to s počasím vypadá spíš na podzim. Nebo na hodně ošklivé jaro. Po cestě do knihovny pofňukávám nahl...